USA 2012 rondreis Tamara, Tiny & Marco

Santa Cruz, Golden Gate & Alcatraz

Zaterdagavond had De'Vonna nog een collegaatje van mij, Yasmine, uitgenodigd samen met haar man en kinderen. Dus na al het mailcontact dat wij hebben gehad, hebben we elkaar dan nu in persoon ontmoet. Het was heel gezellig. Lekker gegeten hier en gezellige zitten kletsen over van alles en nog wat. Laat is het niet geworden, maar dat is ook niet erg want zondag (14 oktober) wilden wij op tijd naar Santa Cruz vertrekken.   Helaas gebeurde waar ik al bang voor was, ipv. 1130 vertrokken wij uiteindelijk pas om 1210. Eerst de oudste dochter van De'Vonna afzetten bij San Jose airport. Zij ging weer terug naar Los Angeles waar ze studeert. En toen door naar Santa Cruz. Santa Cruz ligt op het noordelijkse stukje van Monterey Bay op zo'n 116 km ten zuiden van San Francisco. De route er naar toe voert uiteindelijk over een weg die door prachtige groen begroeide heuvels slingert. Je krijgt er bijna een Alpen gevoel bij.   Erg bekend is Santa Cruz om zijn Beach Boardwalk. Een kermisachtig attractiepark met achtbanen, carousels etc. die langs het strand ligt. Deze boardwalk is de oudste in de staat Califorinie en tegenwoordig is het zelfs als monument van de staat aangeduid. Op de boardwalk is het best druk, maar dat is ook niet gek. Het is immers zondag en dat in combinatie met prachtig weer. Op ons gemak slenteren we naar de pier waar diverse restaurantjes liggen. Bij een ervan gaan wij lunchen. Je kunt gezien het tijdstip (rond 1430) eigenlijk niet meer van een lunch spreken, maar a la het is wel zo. Uiteraard eten we vis en die is voortreffelijk.   Na de lunch slenteren we op ons gemak terug en rond 1615 gaan we terug richting Union City. De dinner date met de buurvrouw van De'Vonna hebben we wat verlaat, gezien onze verlate lunch. Dus kunnen we nog even opfrissen en omkleden zodra wij thuiskomen voordat wij doorrijden naar de Japanner voor een heerlijke sushi dinner. Nu had De'Vonna al gezegd dat de buurvrouw ons had uitgenodigd, maar aangezien we haar nog nooit hadden ontmoet vonden we heb eigenlijk niet meer dan normaal om eerlijk de rekening te delen, maar dat was toch echt niet nodig. Grappig dat iemand dat zomaar doet.   Vandaag, maandag 15 oktober, hebben we enigszins uitgeslapen (het was 0815 ipv. 0730). De'Vonna was al naar het werk en de jongste dochter naar school wanneer wij naar beneden gaan om te ontbijten. Voor wij op pad gaan moeten we eerst nog beslissen over wat we gaan doen. Het wordt toch de stad in en niet naar Muis Woods. Wanneer we vertrekken is het nog mistig. Zou het vandaag dan toch lukken...... Het schiet lekker op, tot wij bij het tolgedeelte komen van de Bay Bridge, daar is het even file maar eenmaal voorbij de tolhuisjes rijdt het ook zo weer door. De Bay Bridge ligt ook helemaal in de mist en het is raar om de auto's die verder voor je rijden in de mist te zien verdwijnen. Eenmaal in de stad, is het weer helder. Hebben we dan toch pech...... Via Fisherman's Wharf / Embarcadero rijden we richting de Golden Gate. En we hebben geluk. Eindelijk zien we de brug een keer in de mist liggen. Het is zo mistig dat wij eigenlijk bijna geen foto's kunnen maken. De camera heeft immers geen punt waarop hij zich kan scherpstellen. Maar het lukt uiteindelijk toch om een paar mistige kiekjes te maken.   We rijden terug via Lombard Street. Lombard Street is wellicht de bekendste straat van San Francisco. In de straat zit een stijl stuk met 8 haarspeldbochten. Het is een natuurlijke weg dus niet echt kunstmatig aangelegd. Vandaag is het betrekkelijk rustig bij dit deel van de straat, maar in het weekend sta je gerust een kleine 10 minuten in de file om door dit maffe stukje straat te rijden. Het is ook altijd overvol met toeristen die hier natuurlijk de nodige foto's willen maken. Nadat we de auto vlak bij Pier 33 hebben geparkeerd gaan we terug naar Pier 39 voor de lunch. Nog even snel kijken of de brug nog in de mist hangt, maar helaas. Hij is weer in volle glorie zichtbaar. Dus geen mistige foto's van een afstand. Na de lunch gaan we naar Pier 33 voor onze trip naar Alcatraz. Wellicht na de Golden Gate de bekendste attractie van San Francisco.   Van 1934 - 1965 was dit een zwaar beveiligde gevangenis. De beroemdste gevange is wellicht Al Capone. Tegenwoordig is het een staatsmonument en kan de gevangenis middels een self guided tour bezocht worden. In 2004 hebben wij Alcatraz ook bezocht, maar het was toch weer leuk om gezien te hebben. De vuurtoren die op het eiland staat is de oudste van de Amerikaanse westkust. Tegen 1700 zijn we terug op het vaste land en begeef ik mij in de avondspits terug naar Union City. Morgen gaan de heren met zijn tweetjes op pad en ga ik met De'Vonna mee naar NXP voor een lunch met de andere collega's die ik alleen via de mail ken en wellicht nog wat winkelen. Maar voor vanavond eerst nog even kijken waar we gaan eten.